Feedback geven op de werkvloer

Feedback geven op de werkvloer

Publicatiedatum 7 maart 2024
Wijzigingsdatum 7 maart 2024

Belang van feedback

Waarom? Omdat ik geloof dat de echte waarde van feedback schuilt in het benoemen wat je ziet, hoort en/of voelt in het moment. We moeten een omgeving creëren waarin we onze prestaties, onze blunders en onze triomfen met trots kunnen delen, en ja, ook met kritiek geconfronteerd kunnen worden. Maar wel met respect, dat wel. Uiteraard zijn er onderwerpen die ongeschikt zijn voor de openbaarheid en ieder mens kan voor zichzelf prima bepalen waar die grens zou moeten liggen. Daarin moeten we kunnen vertrouwen op gezond verstand.

Terughoudendheid van feedback geven

We leven in een tijd waarin gevoelens van mensen steeds belangrijker worden  en dat gaat ten koste van feiten. Iets moet inclusief zijn en niet “triggeren”, nog voor gewoonweg waar zijn (mening, geen feit). Je kunt met jouw feedback de spijker op zijn kop slaan, maar de boodschap is vaak ondergeschikt aan wat het doet met de ander. Ik vind daar van alles van, maar we hebben er nu eenmaal mee te maken. Als je het mij vraagt is “feedforward” een gevolg van die trend. We benoemen eigenlijk niet meer waar het misging of waar we last van hadden, want dat is in het verleden (handige manier om spannende gesprekken te ontwijken) en in plaats daarvan kijken we alleen vooruit.

Hoe kan je met de terughoudendheid omgaan?

Deze maatschappelijke ontwikkeling maakt niet dat ik anders ben gaan denken over de waarde van feedback en de wijze waarop ik dat doe. Het maakt alleen dat ik mijn woorden iets zorgvuldiger kies en vaak een kritische noot gepaard laat gaan met persoonlijke voorbeelden van fouten die ik zelf maak en/of mijn eigen onzekerheden. Zelf heb ik niets met managers die verwachten dat je alles met hen deelt zonder iets van zichzelf te geven.

Hoe krijg je medewerkers mee in een cultuur van open feedback?

Bij het aannemen van een nieuwe collega gooi ik direct de kaarten op tafel: bij ons is communicatie recht door zee, geen doekjes eromheen. Ik geef feedback meteen, zodat er geen ruis ontstaat en alle details nog vers in het geheugen liggen.

Wie mag feedback geven?

Belangrijk is dat  feedback geven geen monopolie is van de managers. Nee, het is een plicht, als je het mij vraagt! Jouw collega heeft net zoveel recht op feedback geven als jij op je dagelijkse bak koffie. Persoonlijk kan ik het erg waarderen als ik feedback krijg van mijn collega’s. En andersom heb  ik twee startende consultants in het team die recht hebben op investeringen vanuit ons en feedback geven is daar een belangrijk onderdeel van. Samen beter worden en van elkaar leren op basis van eerlijke en echte informatie.

Wat zijn de voorwaarden van open feedback?

Op voorwaarde dat  er een goede bedrijfscultuur staat en men zich veilig voelt is feedback een cadeau. Iemand gunt het jou om beter te worden in wat je doet en/of met jou een andere visie te delen die jou nieuwe inzichten kan opleveren. Als je geen feedback kunt incasseren moet je het ook niet uitdelen. Een beetje zoals humor dus.

En laten we eerlijk zijn, mensen, feedback is geen kant-en-klare waarheid die we op een gouden schoteltje presenteren: er zijn alternatieven, maar ik gooi graag wat suggesties op tafel. Belangrijker is het gesprek dat volgt op de feedback en hoe het is geland bij dat individu. Het is fijn als het met begrip wordt ontvangen en direct iets positiefs oplevert en in het geval van weerstand? Zonder wrijving geen glans!

En het belangrijkste? Timing, mensen, timing is alles! Wachten tot de stoom uit je oren komt voordat je je ongenoegen uit, is een veelgemaakte fout. Vaak leidt dat tot escalatie, beïnvloed het de sfeer negatief  en is het niet erg constructief. Benoem wat je opvalt in het moment, blijf rustig, en voorkom dat de boel explodeert als een oververhitte tijdbom.

Hoe kom je terug naar samenwerking na feedbackrondes?

Dus: als je elkaar hebt bekogeld met feedbackgranaten, begrip hebt getoond voor elkaars standpunten, maar het nog steeds niet met elkaar eens bent, laat het dan varen! Als het niet van invloed is op jouw  werk, accepteer dan gewoon dat mensen verschillend zijn. Niet alles hoeft helemaal opgelost te worden. Dat leidt tot frustratie en komt de sfeer niet ten goede. Geef elkaar een beetje ruimte en accepteer.

Mijn advies: geef elkaar feedback, direct, op de werkvloer, met respect, met begrip, en met een vleugje humor. Stel daarnaast jezelf open voor de feedback van anderen.  Spannend? Ja, dat zeker.  Er zitten wat risico’s aan verbonden natuurlijk. Persoonlijk vind ik de grootste winst dat er bij ons niet over elkaar maar tegen elkaar wordt gesproken en dat er geen onderhuidse, onuitgesproken zaken zijn die de sfeer negatief beïnvloeden.

Maar hey, dat is mijn ervaring en mijn mening op dat gouden schoteltje. Als je even googelt vind je ook veel mooie stappenplannen van mensen die er echt verstand van hebben! 😉

Feedback geven op de werkvloer

Staat jouw baan er niet tusssen?

Wij helpen jou graag verder. Laat jouw gegevens achter en we nemen direct contact met jou op.

Meer informatie?

Neem dan contact op met onze arbeidsspecialisten.